We własnym biznesie widzisz szansę na realizację swoich marzeń i możliwość wykonywania pracy, która będzie dużą przyjemnością? Sam dobry pomysł nie wystarczy – potrzebny Ci będzie spory kapitał. Dowiedz się, jak go pozyskać, by podbić rynek i stać się zauważalnym przez potencjalnych klientów.

Są szkoły, które zalecają finansowanie działalności przede wszystkim z kapitału własnego. Tymczasem coraz więcej przedsiębiorców odchodzi od tego modelu, interesując się zewnętrznymi formami finansowania.

Kapitał własny czy pozyskany z zewnątrz?

Jak pokazuje badanie „Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach finansowych 2018” przeprowadzone przez Centrum Badań Marketingowych Indicator, firmy najczęściej korzystają z kapitału własnego.

 

Finansowanie działalności kapitałem własnym ma swoje plusy i minusy, podobnie jak finansowanie zewnętrzne.

Zaletą kapitału własnego jest m.in. brak konieczności regulowania zobowiązań wobec innych podmiotów oraz zachowanie pełnej niezależności w rozporządzaniu pieniędzmi. Istnieje jedna spore ryzyko zachwiania płynności finansowej. Ponadto ograniczona wysokość środków może utrudnić realizację zaplanowanych inwestycji.

Warto jednocześnie podkreślić, że korzystanie z kapitału obcego pozwala osiągnąć wiele korzyści podatkowych. W zamian jednak przedsiębiorstwo musi wykazać się odpowiednio wysoką zdolnością kredytową – adekwatną do wysokości wnioskowanego zobowiązania.

Zewnętrzne finansowanie popularne wśród przedsiębiorców

Jak wynika z danych zawartych w raporcie „Finansowanie działalności MŚP w Polsce 2018” przygotowanym przez Krajowy Rejestr Długów, 30% przedsiębiorców korzysta z zewnętrznych form finansowania. Wśród nich są także firmy, które dopiero zaczynają działalność – kapitał obcy pozwala bowiem podjąć odpowiednie kroki umożliwiające intensywniejszą ekspansję branży.

I Ty możesz iść w ślady przedsiębiorców, korzystając z zewnętrznych form finansowania. Są to przede wszystkim kredyty bankowe oraz leasing.

  • Kredyty bankowe

Nawet 2/5 mikrofirm korzysta z oferty kredytowej banków – tak wynika z wyżej przytoczonego raportu. Wśród popularnych produktów są przede wszystkim kredyty na start oraz kredyty inwestycyjne. Pozwalają one zdobyć wysokie kwoty – rzędu nawet kilkuset tysięcy złotych, które można przeznaczyć np. na zakup nieruchomości, zakup sprzętu i urządzeń, pokrycie wydatków reklamowych.

  • Leasing

Leasing jest zewnętrzną formą finansowania, która cieszy się ogromną popularnością wśród przedsiębiorców. Zgodnie z danymi zamieszczonymi przez Związek Polskiego Leasingu, łączne finansowanie polskiej branży leasingowej po III kwartale 2018 roku wyniosło 58,2 mld zł1.

Leasing działa na innej zasadzie niż kredyt. W tym przypadku leasingodawca przekazuje w użytkowanie przedmiot umowy na rzecz leasingobiorcy w zamian za raty leasingowe. Na koniec okresu umowy, leasingobiorca ma prawo do wykupienia użytkowanego przedmiotu, stając się jego właścicielem.

Plusem leasingu jest przede wszystkim łatwiejsza dostępność. Leasingodawcy przychylniej patrzą nawet na nowo powstające działalności – z oferty często można skorzystać już od 1 dnia prowadzenia firmy. Większa jest też elastyczność – poprzez ustalenie optymalnej opłaty wstępnej oraz wykupu, raty leasingowe mogą być dopasowane do możliwości finansowych przedsiębiorcy.

Zastanawiasz się, czy w Twoim przypadku lepiej sprawdzi się kredyt czy leasing? Chcesz zwiększyć swoje szanse na uzyskanie zewnętrznego wsparcia finansowego? Skontaktuj się z nami – Internetowe Biuro Kredytowe pomoże dobrać produkty finansowe adekwatnie do potrzeb oraz oczekiwań. Wspólnie przeanalizujemy Twoją sytuację, a następnie zaproponujemy korzystne rozwiązanie – także uwzględniające pożyczki pozabankowe dla przedsiębiorstw. Zapraszamy do kontaktu.

1 http://leasing.org.pl/files/uploaded/ZPL_Infografika_Q3_2018_Jedna%20strona_PL.pdf