Zamierzasz otworzyć własny biznes? A może prowadzisz już przedsiębiorstwo i chcesz je rozwinąć? Oba przypadki wiążą się z koniecznością dysponowania sporym nakładem finansowym. Jeśli działasz na rynku od dawna i możesz pochwalić się dobrymi wynikami finansowymi, z pewnością udało Ci się zgromadzić nadwyżkę finansową. Jeżeli jednak zaczynasz działalność, nie zawsze dysponujesz odpowiednio wysokim kapitałem. Dowiedz się, jak go pozyskać.

Większość przedsiębiorców, mimo posiadania nadwyżki kapitału, korzysta z zewnętrznych form finansowania. Chcą w ten sposób zachować płynność finansową – bez konieczności zamrażania zgromadzonych środków. Chociaż różne mogą być źródła zewnętrznego finansowania, przedsiębiorcy najczęściej korzystają z dwóch opcji: leasingu oraz kredytu bankowego.

Leasing – czy to się opłaca?

Leasing z roku na rok cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców. Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu, łączne finansowanie polskiej branży leasingowej w pierwszym kwartale 2018 roku wyniosło 38,9 mld zł. Oznacza to wzrost o 19,7% rok do roku.

Chociaż firmy leasingowe finansują pojazdy transportu ciężkiego, maszyny i urządzenia (w tym sprzęt IT, sprzęt medyczny) czy nieruchomości, największym zainteresowaniem cieszy się leasing pojazdów osobowych i ciężarowych do 3,5 t.

 

 

Źródło: leasing.org.pl

 

Istotą leasingu jest przekazanie przez firmę leasingową (leasingobiorcę) przedmiotu umowy na rzecz przedsiębiorstwa (leasingobiorcy) w zamian za miesięczne raty opłacane zgodnie z harmonogramem.

Leasing, jako forma finansowania, niesie za sobą wiele korzyści:

  • pozwala wyposażyć przedsiębiorstwo bez konieczności angażowania dużego wkładu własnego

  • sprzyja utrzymaniu płynności finansowej

  • pozwala na optymalizację podatkową – w koszty uzyskania przychodu można wliczyć całą ratę lub jej część (w zależności od wybranego rodzaju leasingu).

Kredyt inwestycyjny – czy warto go zaciągnąć?

Kredyt inwestycyjny to produkt bankowy dedykowany przedsiębiorcom zamierzającym rozwijać biznes. Pozyskane środki można przeznaczyć na wskazany we wniosku cel – wyłącznie związany z konkretną inwestycją. Może to być zakup nieruchomości, zakup poszczególnych maszyn i urządzeń lub całych linii produkcyjnych itp.

Chociaż wiele zależy od polityki wewnętrznej konkretnego banku, zwykle kwota finansowania ustalana jest indywidualnie – w zależności od rodzaju i wartości inwestycji. Długi okres kredytowania – nawet kilkanaście lat – przekłada się na niższe miesięczne zobowiązanie.

Kredyt inwestycyjny to rozwiązanie, które pozwala m.in. na:

  • utrzymanie płynności finansowej

  • pozyskanie środków na dowolną inwestycję

  • dopasowanie wysokości miesięcznych rat do kondycji przedsiębiorstwa.

Leasing czy kredyt? Co wybrać?

Trudno jest wskazać jednoznaczną odpowiedź dotyczącą większej opłacalności konkretnej formy finansowania. Każdą należy rozważyć indywidualnie, dopasowując ją do własnych potrzeb oraz oczekiwań.

Zarówno leasing, jak i kredyt inwestycyjny pozwalają na:

  • rozwój przedsiębiorstwa przy minimalnym wkładzie własnym

  • utrzymanie płynności finansowej

  • osiągnięcie korzyści podatkowych

  • zwiększenie przewagi konkurencyjnej.

Trzeba jednak podkreślić, że kredyt inwestycyjny nie jest dostępny dla każdej firmy. Banki dość restrykcyjnie podchodzą do finansowania nowych działalności, dlatego trudno uzyskać kredyt przedsiębiorcom startującym z biznesem. Leasing jest natomiast przyznawany w oparciu o uproszczone procedury – na skorzystanie z tej formy finansowania mają zarówno doświadczone, jak i nowo powstałe firmy.

Przewagą leasingu nad kredytem inwestycyjnym może być też sama procedura. Podczas gdy banki bardzo szczegółowo analizują zdolność kredytową przedsiębiorstwa, tak firmy leasingowe stosują uproszczone zasady. Najczęściej nie wymagają dostarczania szczegółowych dokumentów finansowych, co skraca czas oczekiwania na decyzję oraz wydanie sprzętu do użytkowania.

Nie wiesz, którą formę finansowania wybrać? Leasing wcale nie musi być alternatywą kredytu inwestycyjnego, i odwrotnie. Możesz potraktować je jako komplementarne produkty, które wspierają przedsiębiorstwo w uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej.